Isu kesesakan lalu lintas di kawasan
bandar merupakan satu fenomena dan isu yang global dan keadaan ini telah
menyebabkan berlakunya gangguan dan implikasi terhadap persekitaran manusia dan
persekitaran fizikal serta psikologi pengguna lalu lintas itu sendiri. Masalah
kesesakan lalu lintas sering dianggap sebagai virus kepada perkembangan bandar.
Walaupun diketahui umum bahawa kesesakan lalu lintas ini memberikan implikasi
terhadap pengguna lalu lintas itu sendiri, namun mereka kelihatan lali dalam menghadapi
situasi kesesakan lalu lintas saban hari bagi meneruskan kehidupan dan rutin
harian mereka kerana kebanyakan daripada penduduk bekerja di kawasan bandar. Kesesakan
akan berlaku secara teruk dan kompleks dan menjadi meruncing pada waktu puncak
iaitu pada pukul 7.00 hingga 9.00 pagi dan pada pukul 4.30 hingga 7.00 malam
pada waktu bekerja dan pada musim-musim tertentu terutama semasa cuti perayaan seperti
Hari Raya Aidilfitri. Pada masa tersebut, penduduk di kawasan bandar akan
pulang ke kampung dan dapat dilihat jalan raya pada waktu tersebut sangat sibuk.
Dengan adanya pengalaman dan pemerhatian diri sendiri, dapat membuktikan dengan
sendiri mengenai fenomena tersebut dengan melihat pada waktu yang sama dalam cuti
umum seperti pada hari ahad dan waktu cuti persekolahan. Pada waktu cuti, iaitu
pada jam yang sama semasa waktu puncak pada hari bekerja, dapat dilihat keadaan
di jalan raya adalah lengang, kurang kenderaan dan tidak sesak seperti hari
bekerja iaitu pada hari isnin hingga jumaat ataupun hingga sabtu.
Kesesakan lalu lintas merupakan satu
fenomena yang normal jika dikaitkan dengan pengangkutan terutamanya di kawasan
bandar. Kesesakan merupakan antara permasalahan yang melibatkan jalan raya.
Kebiasaannya, kesesakan terjadi di jaringan pengangkutan daratan yang
melibatkan jalan raya.
Perkataan kesesakan merupakan
perkataan terbitan dan berasal daripada perkataan sesak. Sesak mengikut Kamus
Dewan Bahasa dan Pustaka Edisi Keempat (2007) bermaksud tidak lapang iaitu
tidak lega, tidak longgar atau sempit, terlalu penuh sehingga tidak ada ruang
lagi, tumpat yang merujuk kepada penumpang di dalam kenderaan, tersumbat
ataupun tersekat perjalanan nafas, sendat, senak ataupun susah. Lalu bermaksud
berjalan ataupun melintas, boleh masuk, telus atau lulus atau yang sudah lepas.
Lintas pula bermaksud lalu dengan cepat dan bahagian dari jalan kereta api
iaitu dari satu tempat ke tempat yang lain. Kesesakan lalu lintas boleh
dirumuskan sebagai keadaan yang sesak, sempit dan tersekat dalam perjalanan di
tempat yang selalu boleh jalan dengan cepat dan pantas.
Laporan Managing Urban Traffic
Congestion (2007) menyatakan bahawa kesesakan lalu lintas merujuk kepada
fenomena fizikal yang berkaitan dengan perilaku atau keadaan kenderaan yang
menghalang pergerakan antara satu sama lain dengan tujuan untuk mendapatkan
ruang yang terhad di jalan raya yang mencapai kapasiti yang maksimum. Kesesakan
juga merujuk kepada fenomena relative berhubung dengan jangkaan prestasi
perkhidmatan system jalan raya vis-a-sis (berjaringan).
Kesesakan juga ialah ketidakupayaan
untuk bergerak (immobility). Kesesakan merupakan fenomena dimana barisan
panjang kenderaan yang bergerak secara perlahan-lahan atau berhenti di
lebuhraya Bandar, lebuhraya pinggir Bandar ataupun jalan-jalan di Bandar. Kesesakan
boleh berlaku setiap hari pada waktu yang sama pada lokasi yang tertentu yakni
disebut sebagai kesesakan berulang-ulang atau semasa berlaku kemalangan jalan
raya atau terdapatnya sebarang penyelenggaraan iaitu kesesakan tidak berulang.
Kebiasaannya, kesesakan berlaku apabila system jalan raya tidak dapat menampung
isipadu trafik pada kelajuan yang memadai, terdapatnya konflik di antara
pelbagai jenis trafik seperti kereta, trak, bas atau pejalan kaki dan kawalan
trafik yang tidak digunakan dengan cekap. Penumpuan jalan, penurunan kapasiti
secara tiba-tiba, pergerakan yang tersekat atau peningkatan geseran turut
mendorong kepada peningkatan kesesakan lalu lintas (Rahim F.(Ray), 1997).
Selain itu, menurut Daniel Mohamed
(1993), kesesakan berlaku disebabkan oleh barisan kenderaan menjadi panjang di
sepanjang perjalanan dan kenderaan tidak dapat bergerak dengan lancer
disebabkan halangan tertentu. Antara bentuk-bentuk halangan yang wujud ialah
persimpangan dan lampu isyarat yang mempengaruhi kelengahan, kemalangan jalan
raya, banjir kilat dan juga penyelenggaraan jalan raya.
Menurut Bruton (1982), kesesakan lalu
lintas boleh menimbulkan ketidakselesaan dan masalah emosi (marah, runsing dan
tekanan fikiran) yang boleh mengganggu penumpuan pemandu di jalan raya dan
seterusnya menyebabkan kejadian kemalangan. Kepadatan pergerakan kenderaan
boleh juga menyebabkan berkumpulnya bahan pencemaran daripada ekzos kenderaan
dalam ruang bandaraya. Kepadatan pergerakan kenderaan berlaku apabila orang
ramai mempunyai destinasi yang sama. Masalah kebolehsampaian kenderaan ialah
kerana pertambahan pergerakan kenderaan yang tidak lancer dan kelemahan
infrastruktur jalan raya. Selain itu, kurangnya laluan trafik yang sistematik
yang menimbulkan konflik antara pejalan kaki dengan kenderaan bermotor dan
antara kenderaan dengan kenderaan sendiri.
trimakasih kak saya dapat buat kerja khusus saya
ReplyDeleteTerima kasih kerana membantu saya dalam kerja kursus geografi saya
ReplyDeleteTerima Kasih atas membantu saya membuat kerja kursus geografi saya :D
ReplyDelete